מוגן באמצעות reCAPTCHA של גוגל פרטיות תנאים
English
שלום אורח, התחבר
תמונת אווירה

עניין של גישה

 

"ב 1973 נאלץ כותב שורות אלו למהר הביתה מסדנא בנושא צלילת מערות של האגודה הלאומית לחקר המערות אשר נערכה באינדיאנה לדיון חשוב בפלורידה. באותם ימים,  מהירות הנסיעה המרבית המותרת בכביש המהיר עמדה על 70 מייל לשעה, אני מהירתי הביתה והוספתי למהירות המותרת רק "עוד קצת". למזלי עצרתי בתחנת מנוחה במדינת טנסי שם ראיתי תמונות מזעזעות המנציחות תאונת מכוניות ושל קורבנות התאונה, התמונות נתלו במקום ע"י משטרת התנועה כחלק מקמפיין נגד נסיעה במהירות מופרזת. התמונות זעזעו אותי עד כדי שבהמשך הנסיעה לא חרגתי מ 55 מייל לשעה . כנהג ידעתי מהם הסכנות הטמונות בנהיגה במהירות גבוהה אך רק לאחר שראיתי את תמונות התאונה בחרתי לנהוג במהירות יותר הגיונית ...."

שורות אלו תורגמו מהפתיח של הספר Basic Cave Diving - A blueprint for survival  מאת Sheck Exley (לחץ כאן להורדה חינמית של הספר), השם אקסלי מוכר מאוד בחוגי הצלילה הטכנית וצלילת המערות בארה"ב וגם בארץ מי שיעיין בספר ההדרכה שקיבל במסגרת קורס הצלילה הטכנית ימצא את השם הזה מוזכר לא פעם כחלוץ בהתפתחות הצלילה הטכנית בעולם אם בשימוש חלוצי בתערובות גזים לביצוע צלילות ואם בקביעת שורת שיאים מדהימים בעומקי צלילה, במחקר ובחדירה למערות מסביב לעולם. 

כחלוצים בכמעט כל נושא בתחום הצלילה , צוללי מערות הם גם הראשונים ואולי היחידים בעולם שניתחו תאונות צלילה במסגרת אזרחית ופרסמו שורה של הנחיות וכללים כפועל יוצא של ניתוח הממצאים.
ב 1979 יצאה לאור המהדורה הראשונה של Basic Cave Diving - A blueprint for survival  בה החל חוקר המערות Sheck Exley בניתוח של מקרי מוות בצלילת מערות. בספר, לצד תיאור התאונות וניתוחן ניתן לצולל הבסיס להבנת הסכנות העיקריות בצלילת מערות.

מניתוח ראשוני זה חילק אקסלי את ממצאיו לשלוש קטגוריות (סיבות) עיקריות לתאונות צלילה במערות:

 

1. אי שימוש בחבל סימון (גלגלת) בזמן הצלילה.
2. אי שמירת שני שליש מהגזים ליציאה מהמערה (חוק השליש).
3. צלילות עומק במערה.

 

בשנת 1984 הוסיף אקסלי לשלושת הקטגוריות הנ"ל גורמי סכנה נוספים:
4. הדרכה לקויה / חוסר הדרכה.
5. חוסר באמצעי תאורה.

 

קטגורית אלו קיבלו את השם "חמשת החוקים למניעת תאונות" ומהווים את אחד המרכיבים החשובים בהדרכת צלילה בסביבת "תקרה קשיחה (Overhead)" בפרט ובצלילה טכנית בכלל.
בשנת 1994 כשהוא בסה"כ בן 45 נהרג אקסלי בתאונת צלילה בזמן שניסה לקבוע שיא צלילת עומק חדש בצלילה ל 300 מטר.

באותם שנים הפך ספורט הצלילה הטכנית מספורט של בודדים, חוקרים והרפתקנים לספורט לקהל הרחב, ארגוני צלילה חדשים שהוקמו החלו להדריך אלפי צוללים וללמדם שימוש בתערובות גזים שונים, טכניקות ומכשור חדיש. התפתחות הצלילה הטכנית והתפתחות וזמינות ציוד צלילה חדש וטכניקות חדשות כמו השימוש בניטרוקס, בטרימיקס ובמערכות צלילה סגורות יצרו בשנים האחרונות סיטואציות חדשות עם סכנות חדשות אשר דרשו הערכה מחודשת של הסיכונים ומציאת שיטות חדשות להפחתת סיכונים אלו.

 
בשנים האחרונות אנו עדים לכך שלמרות ההדרכה לחשיבה בטיחותית בקורסי צלילת המערות וקורסי הצלילה הטכנית חלה עלייה בכמות תאונות הצלילה הטכנית, יהיה אובייקטיבי לומר שהגידול בתאונות הצלילה הטכניות היינו מזערי יחסית לתאונות הצלילה הספורטיבית אם זאת ארגוני הצלילה הטכנית הגדולים (כמו ארגוני הצלילה הספורטיבית) אינם מפרסמים סטטיסטיקות של תאונות צלילה, אינם מבצעים ניתוח תאונות ולא ערכו שינויים מהותיים בתוכניות ההדרכה שלהם במקביל לעליה מדאיגה זו בתאונות הצלילה.

 

הערכת סיכונים מחודשת הוסיפה לעבודתו של אקסלי מימדים חדשים של חשיבה בטיחותית, מימדים שמתאימים לכל סגנון צלילה ובעיקר לספורט הצלילה הטכנית.

   

חריגה מעבר לרמת היכולת האישית והסמכת הצלילה – גישה
למרות שההדרכה הנה המרכיב המרכזי בבטיחות בצלילה, ללא היגיון בריא ויושר עצמי בהכרת היכולת האישית של הצולל ההדרכה הנה כמעט חסרת חשיבות.

יותר מידי צוללים חושבים שתעודת הצלילה הנה ביטוח נגד סכנות, כאשר תעודת הצלילה הנה בסך הכל רישיון ללמוד לצלול ולצלול ללא השגחת מדריך.
הדרכה נאותה אמורה לתת בידי הצולל את הכלים וההבנה לסיכונים הקיימים אך זו עדיין אחריותו של הצולל המוסמך להשתמש בכלים אלו בתהליך קבלת ההחלטות לפני ובזמן כל צלילה, תכנון צלילה לפני כל צלילה, ביצוע הצלילה עפ"י תכנון, שמירה על מגבלות ההסמכה של הצולל (עומק, בן זוג, ציוד וכו') הם הכלים הבסיסים לשמירה על חיי הצולל.

 

חריגה מעבר למגבלות תערובת הגז – גישה
רוב תאונות הצלילה הטכניות קורות עקב שימוש בגז הלא נכון ולכן ניתן דגש מיוחד לנושא זה בקרב קהילת הצוללים הטכניים, תאונות צלילה רבות שנבעו מנשימת תערובת הגז בעומק הלא מתאים כמעט תמיד נבעו מסימון לקוי של מיכלי הדקומפרסיה . בנוסף, צוללים רבים לוקחים החלטות שגויות בבחירת גזים לצלילה או בערבול ובדיקת הגזים.

כמו בקטגוריה הקודמת, הצולל המוסמך, מוסמך לבחור בעצמו איזה תערובת גזים הוא ינשום, אולם בשל הסיכון הממש לא הכרחי בחירת גז תחתית אשר לחץ החלקי של החמצן שבו יעלה על 1.4 ועומק שווה חנקן (END) גדול מ-40 מטר הנם טעות בשיקול הדעת וחוסר אחריות מוחלט.

 

שימוש בציוד צלילה לא מתאים - גישה
תאונות צלילה רבות נובעות מחוסר בציוד בטיחות מתאים, בשימוש בציוד צלילה לא מתאים, בחוסר בציוד גיבוי (יתירות) או בעודף ציוד.
צלילה טכנית הנה פעילות אשר דורשת מהצולל להיות בעל גישה מתאימה לשימוש בציוד צלילה מתאים. תוספת של ציוד צלילה מיותר לשם גיבוי יכולה להיות אינסופית ומהווה עומס רב על הצולל ונקודות כשל רבות בשל ריבוי בציוד, מצד שני חוסר ביתירות לציוד שנחשב בטיחותי עלולה גם היא להיות קטסטרופאלית. הצולל צריך לבחור בתצורת ציוד אשר תיתן מענה למצבי החירום ולא תהפוך בעצמה לבעיה מתחת למים.

צלילה טכנית דורשת מהצולל הוצאות כספיות גדולות שמהוות השקעה בבטיחות האישית של הצולל.
סיום צלילה מוצלחת עם ציוד צלילה לא מתאים מוביל את הצולל לתחושה שגויה של ביטחון עצמי שניתן לבצע את הצלילה גם עם ציוד לא מתאים, על הצולל להבין כי ציוד הצלילה הינו ציוד תומך חיים וככזה עליו להיות מתוחזק ב 100%, מספיק חזק ואמין לספוג שינויים קיצוניים שעלולים להתרחש בזמן צלילה ובכמות המתאימה למתן יתירות מספקת בזמן מצוקה.

שימוש בווסת הפחות טוב בתור "אוקטופוס" הוא דוגמא לטעות בשיקול הדעת וחוסר אחריות מוחלט, דווקא כשבן הזוג במצוקת אוויר הוא זקוק לווסת הטוב ביותר....ויכול להיות שאתה בבעיה ובן הזוג שלך מגיש לך את הוסת הפחות טוב !.

 

לשלושת הקטגוריות האחרונות מכנה משותף אחד וחשוב ביותר – גישה, בשורה התחתונה, כאשר הצולל במים הגישה האישית שלו לנושא הצלילה, הן בתכנון הצלילה, בבחירת בן הזוג, בבחירת ותחזוקת ציוד הצלילה ובקביעת גבולות הגיוניים לפני ובזמן הצלילה, גבולות שמתבססים על יכולת אישית, הבנה וציוד צלילה מתאים לביצוע הצלילה הם אשר ישמרו על חייו ויוסיפו להנאתו מספורט נפלא זה.

 

חולצת טריקו נוסטלגית!
עכשיו בחנות!
חולצת טריקו נוסטלגית!
חזר למלאי! חולצת טריקו קצרה עם לוגו הדג היהודי צבע לבן מידות 16, S-3XL
לרכישה ולמידע נוסף >
רכישת ביטוח צלילה + תשלום דמי חבר הכל במקום אחד
ביטוח צלילה!
רכישת ביטוח צלילה + תשלום דמי חבר הכל במקום אחד
ההתאחדות הישראלית לצלילה רואה בביטוח הצלילה את אחד מהשירותים החשובים שביכולתה לספק לחברי ההתאחדות. זכרו שכשאתם רוכשים ביטוח צלילה דרך ההתאחדות הישראלים לצלילה אתם תורמים לפיתוח ענף הצלילה
לרכישת ביטוח צלילה או תשלום דמי חבר >