סי-גארד
שנת הטבעה:2000
מיקום גאוגרפי: מול חופי אשקלון, במרחק של שני מייל ממרינה אשקלון (הפלגה של עשר דקות) בנ.צ. E34.31.8 N31.34.00
עומק הקרקעית: 32 מ'.
אורך הספינה: 41 מ'.
סיפור הטבעת ה GUARD SEA
שם בתוליה של הספינה היה "DAWN SAVIOR" ("השחר המושיע") וכשמה כן היא: הספינה נבנתה באברדין (סקוטלנד) כספינת הצלה, שנועדה להוביל בביטחה 150 ניצולים מאסדות הקידוח ומתאונות ימיות בים הצפוני. הספינה נבנתה לפעול בתנאי ים קשים של הים הצפוני (גלים של 7-8 מ' ורוחות בעוצמה קיצונית), עם צללית נמוכה וחרטום מחוזק. |
לאחר שירות בים הצפוני של מעל 30 שנה, עלתה הספינה לארץ הקודש והופעלה בשירות החקלאות הימית. היא קיבלה שם עברי "SEA GUARD" ושימשה מספר שנים כספינת אם לכלובי דגים בים הפתוח. על סיפונה היו מיכלים להובלת ו"אימון" דגיגים שהובאו מקפריסין וכן מיכלים להזנת הדגים ולטיפול בהם. בשנתיים האחרונות נזנחה ה"מצילה החקלאית" בנמל אשדוד ושימשה פח אשפה לספינות דייג שנקשרו אליה. ולאור חוסר בקונים פוטנציאלים נשקלה ברצינות האופציה של הטבעתה כאתר צלילה.
|
|
נתונים כלליים:
|
ההכנות להטבעה המעברים העליונים (המנולים) בדרך כלל קטנים ומסוכנים לצוללים ולכן ריתכנו את המכסים פתוחים וכך, גם דלתות שלא היה רצוי שיהיו פתוחות לצוללים רותכו בעזרת פסי מתכת. |
ההטבעה על מזג האוויר התחלתי "לעבוד" כמה ימים קודם והצלחתי לסדר לטקס ההטבעה של ה-"SEAGUARD" מזג אויר מושלם: רוח קלילה וים פלטה. וכך, ביום שישי בהיר אחד בתחילתו של אוקטובר, בשעה 06:00 הפלגנו אבי שלם מ"צוללי הדרום" ואנוכי, ממרינה אשקלון לכיוון נמל אשדוד, כשאנו מובילים את ה-"SEA GUARD" למקום מנוחתה האחרון ולטקס סיום חייה ככלי שייט ותחילת חייה החדשים כשונית מלאכותית ואתר צלילה. |
בשעה 06:30 נקשרה הגוררת "אשקלון 9" של חב' 'סופה עבודות ימיות' ל"כלה" והתחלנו לגרור אותה לכיוון אשקלון. אחרי שעתיים הפלגה הורדו "סינקרים" (2 חביות מבוטנות) לים בדיוק בנקודה שסומנה על ידנו באותו הבוקר. כשעגנה הספינה לבטח החלה מלאכת ההטבעה. פתחנו בבטנה "חלון" של 30/30 ס"מ בעזרת מבער אוטוגן ואח"כ נפתח "חלון" דומה בירכתיים, בתא ההגה. במקביל נכנסנו לחדר המכונות על מנת לפתוח את כניסות מי הים לחדר המכונות למילויו. לספינה היו 8 כניסות מי ים (SEA CHEST) כך שלקח לנו למעלה משעה לפתוח את המגופים ואת המסננים במטרה לגרום למילוי מהיר של הספינה ולהטבעתה. רק מגוף אחד "עבד", אבל היה ברור שכניסת מים מצינור "2 יקח נצח עד שהיא תטבע. שי מחברת "סופה" נכנס לחדר המכונות עם המבער ופתח אחרי מאמצים רבים ועזרה של פטיש 5 ק"ג, "חלון" גדול של 60/30 ס"מ, כשחציו מתחת לקו המים, ורק אז התחילו להיכנס מים בכמות גדולה שחרצו את גורלה של הספינה. |
יצאנו מיד מהספינה עלינו לגוררת וצפינו ברגעי גסיסתה (לידתה) של הספינה. מי שלא ראה ספינה טובעת לא ראה מחזה שמעורבים בו יופי, צער, תקווה, ובעיקר ידיעה שזה רגע חד פעמי מלא עוצמה והוד. הספינה לא טבעה בקלות. למרות שבשלב זה הייתה עמוסה מים בכמות גדולה, הירכתיים שקעו לאט לאט, מה שהביא את האנשים שמסביב להתחיל להמר על משך הזמן שייקח לה לטבוע. מעניין שרוב האנשים שרואים טביעת כלי שייט בפעם הראשונה חושבים שזה עניין של שניות, או דקות ספורות, ואני ש'הטבעתי' לא מעט כלי שייט יודע שאין כניעה מהירה והטבעה אכן לוקחת הרבה זמן. |
לאחר שכל הירכתיים שקעו במים (תהליך של כ20- דקות תמימות) הזדקרה הספינה ותוך פליטות אויר קולניות שקעה במהירות, עד שהירכתיים פגעו בקרקעית והחרטום הזדקר ישר למעלה. בשלב קריטי זה, כשהחרטום עבר את ה- 90 מעלות, עצר לי את הלב (כי התחלתי לדמיין את הספינה הפוכה על הקרקעית),אבל, לאחר שניה במצב זה, הספינה "קפצה" כלפי מעלה והחרטום שקע בכיוון הנכון.
על פני המים נשארה בועת אויר גדולה ובועות נוספות שהמשיכו לצאת זמן רב אחרי הטביעה.
|
חמש דקות אחרי ההטבעה לא עמדנו בפיתוי לראות איך היא נראית על הקרקעית... צללנו אבי ואני, והלב שלי נרגע רק כשראיתי שהספינה שוכבת בצורה מושלמת על הקרקעית. לאחר סיור בכל הספינה וסגירה סופית של חדר המכונות החלטנו לא להטריד אותה יותר ולתת לה להתרגל למעונה החדש ולהתכונן להסתערות תאבי אתרי צלילה, אותם אלה הנקראים "צוללים".
אתר הצלילה "SEA GUARD"
קרקעית הספינה בעומק 32 מטרים כאשר החלק העליון של הספינה מצוי בעומק 24 מ' ועיקר הסיפון בעומק 27 מ'. |
איור אתר הצלילה "סי גארד" באדיבות משרד התרבות והספורט מצב האתר עלול להישתנות עם הזמן כתוצאה מפגעי הטבע ועל כן נדרש להתייעץ לפני הצלילה עם מועדון הצלילה המקומי שמוציא צלילות לאתר בצורה סדירה. |
כתב:איציק קודובוצקי
צילומי ההטבעה: פאני ששפורטה