"ניצן" – מגרמניה דרך אריתריאה ועד לקרקעית הים.
"ניצן" – מגרמניה דרך אריתריאה ועד לקרקעית הים.
סיפורה של ספינת דיג עם הסטוריה מפוארת וסיפון חלוד, שמסיימת את שירותה הזמני מעל המים, ועומדת לקבל מעמד נצחי כאתר צלילה בצפון הארץ.
בשנות ה-50', כחלק מהסכם השילומים שנחתם עם ממשלת מערב גרמניה, הגיעו לישראל שמונה ספינות דיג שנבנו בגרמניה. חמש מהספינות היו קטנות יחסית ואילו שלוש האחרות – "דרור", "למרחב" ו"ניצן" – היו גדולות יותר, אורכן כ-26 מ', בעלות חדרי קירור גדולים ומנועים של 240 כ"ס. הספינות נבנו בדיסלדורף על-פי תכנון ישראלי ויועדו לדיג מסחרי במים עמוקים.
אך לספינות נועד תפקיד נוסף.
בשנת 56', לאחר הגעתן לארץ, "חוילו" הספינות והצטרפו לחיל הים, בו מילאו משימות סיור ותצפיות לצד פעילותן הרשמית כספינות דיג. על הספינות הותקנו בסיסים לתותחים, חצובות למקלעים ועוד, כל זאת בצורה חשאית ומוסווית, שלא תסגיר את ייעודן הנוסף של הספינות.
פלגת הסד"גים (ספינות דיג) הייחודית פעלה בהצלחה עוד שנים רבות בחיל הים ומילאה משימות מסוגים שונים. אך שלושת הסד"גים הגדולים התקשו למלא את ייעודן המקורי – דיג מסחרי. משלא מצאו שדות דגה עשירים מספיק לחופי הארץ, ניסו לדוג מול טורקיה, אך נתקלו בעוינות ובתגובה טורקית חריפה המזכירה את היחסים עם טורקיה בימינו אלה.
נעשו גם נסיונות באזור הדרום, מול עזה ודרומה משם. אולם גם המצרים מנעו דיג ישראלי באזורם ובמקרה אחד נלכדה ספינת הדיג "ניצן" על-ידי ספינת משמר מצרית. המצרים קשרו את "ניצן" אליהם והחלו בגרירתה, אך הדייגים הספיקו להזעיק עזרה דרך בקשר ומטוסי חיל האוויר הגיעו וחילצו את הספינה מידי המצרים.
בסופו של דבר הוחלט להעבירן לדוג מול חופי אריתריאה שבמזרח אפריקה. סד"גים קטנים יותר פורקו, הועמסו על משאיות והורדו לאילת, משם שטו בדרך הים לאריתריאה. ה"ניצן" ושתי אחיותיה היו גדולות מדי, ולכן נאלצו לחצות את הים התיכון ולהקיף את אפריקה כולה עד שהגיעו לאריתריאה. הפלגה זו נעשתה בשנת 1960 וארכה כחודש וחצי.
בזמן העבודה בים סוף, שם הספינה הוחלף ל"מנליק נגוס" על שם מלך אתיופיה הראשון.
באוקטובר 1973 פרצה מלחמת יום הכיפורים בין ישראל למצרים וסוריה ושלושת הספינות "ניצן", "למרחב" ו"גל-עוז" עגנו במפרץ סואץ בהמתנה להתפתחויות. תעלת סואץ היתה עדיין סגורה לתנועת כלי-שיט, אך לא המעבר במצרי טיראן.
בשנה 1974 פרצה באתיופיה מרד נגד הקיסר והדיג עבור הישראלים הגיע לסופו.
כאשר פתחו את תעלת סואץ לשיט בינלאומי, ה"ניצן" הפליגה בדגל יווני דרך התעלה לים התיכון והגיעה לחיפה בשלום.
עם שובן לים התיכון הספינות נרכשו על-ידי דייגים שונים, והמשיכו לעבוד בדיג בים התיכון. כחלוף השנים, סיימו רוב הסד"גים את דרכם. הספינה "דרור" נמכרה למכון לחקר הימים והאגמים, ובהמשך לחברת דיג, וסופה שטבעה מול הרצליה – היא ה"אלקטרודג" הטבועה בעומק 45 מ' ומהווה אתר צלילה לצוללים הטכניים.
ה"ניצן" נותרה ספינת הדיג הפעילה הגדולה ביותר בארץ, עד שסיימה את דרכה בשנת 2010, ומשכה את תשומת לבו של יאיר ים, הלא הוא "פוצקר" הידוע ממועדון הצלילה בנהריה. פוצקר פנה להתאחדות הישראלית לצלילה, שרכשה את הספינה במטרה להפכה לאתר צלילה. הליך קבלת האישורים השונים היה ממושך ומייגע, אך לבסוף הגיע ההיתר המיוחל ומתנדבי ההתאחדות פשטו על הספינה לנקותה ולהכינה להטבעה.
אתר צלילה חדש בא לעולם.
נתונים כללייםשם: ניצן שם קודם: ניצן, נגוס מנליק לאום: ישראל יעוד: ספינת דיג (מכמורתן) אורך (מ'): 24.5 מ' גורם הטביעה: הטבעה מבוקרת - שונית מלאכותית תאריך ההטבעה: 8 באפריל 2012 עוצמת מנוע: 240 כ"ס מהירות: 10 קשר עומק הקרקעית: 25 מ'
|