אריזה לספארי צלילה
אריזה לספארי צלילה
אני צולל, וגם צלם תת-ימי. אני חובב וידאו, אבל לא מוותר גם על מצלמת הסטילס. יש לי שני פלאשים ועדשה רחבה, מצלמה שונה לצילום מעל המים, אני לא מוותר על לפטופ, ערכת התבוננות בפלנקטון הכוללת רשת איסוף ומיקרוסקופ אלקטרוני ולפחות 3-4 ספרים לכל טיול. לרוב אני לא קורא אותם, אבל לא מוותר עליהם. אז איך, לעזאזל, לא לשלם Overweight? ב-99% מהנסיעות שלי עד היום, (בחלקן הגדול לספארי צלילה ביעד אקזוטי) הצלחתי להימנע מזה. ובכן, ערכתי מחקר קטן משלי, והמסקנות, יחד עם ההמלצות
איך לארוז לספארי צלילה ולא לשלם Overweight?
אני צולל, וגם צלם תת-ימי. אני חובב וידאו, אבל לא מוותר גם על מצלמת הסטילס. יש לי שני פלאשים ועדשה רחבה, מצלמה שונה לצילום מעל המים, אני לא מוותר על לפטופ, ערכת התבוננות בפלנקטון הכוללת רשת איסוף ומיקרוסקופ אלקטרוני ולפחות 3-4 ספרים לכל טיול. לרוב אני לא קורא אותם, אבל לא מוותר עליהם. אז איך, לעזאזל, לא לשלם Overweight? ב-99% מהנסיעות שלי עד היום, (בחלקן הגדול לספארי צלילה ביעד אקזוטי) הצלחתי להימנע מזה. ובכן, ערכתי מחקר קטן משלי, והמסקנות, יחד עם ההמלצות, לפניכם:
ראשית, כדאי שיהיה בבית משקל מדויק - כזה שיכול לשקול פריטים בודדים. אם אין, אני בד"כ שוקל כל פריט יחד עם משקל הגוף שלי, ומוריד את המשקל שלי. בד"כ זה יותר מדויק מלשקול פריט ששוקל 850 גרם על משקל שמיועד לשקילת אדם מבוגר.
תיק העלייה למטוס: רוב חברות התעופה מגבילות אותו ל-8 ק"ג, ובטיסות פנים מקובלת לעתים מגבלה של 6 ק"ג בלבד. מצד שני, את תיק העלייה למטוס מעולם לא שקלו לי. תמיד דאגתי שהוא לא ייראה "חשוד בחריגה", כלומר, ייראה כתיק גב סטנדרטי שאינו חורג מהגודל המותר. בנוסף אליו גם תיק מצלמה קטן עובר היטב. בשני אלה ביחד אני ממקם את מרבית ציוד הצילום השביר, הלפטופ, הספרים ואולי עוד פריט או שניים בעלי משקל משמעותי אבל נפח לא גדול. כאמור, הסוד לחריגה במטען העלייה למטוס, הוא שזה לא ייראה חריג. שלא יבקשו ממני לשקול, כי אני עלול למצוא את עצמי בבעיה - במטען הזה אני תמיד חורג, "בזכות" ציוד הצילום שעליו אי אפשר לוותר בדרכי לספארי צלילה.
חשוב: אל תראו בזה המלצה לחרוג מן המשקל של תיק העלייה למטוס, ולא הבטחה מצדי שלא ישקלו לכם. אם אתם לא רוצים לקחת שום סיכון, בררו מהן מגבלות המשקל בטיסות הרלוונטיות שלכם ואל תחרגו.
תיק המטען: מרבית הטיסות שהייתי בהן הגבילו את המשקל המותר ל-20 ק"ג בתיק אחד ויחיד שעולה למטען המטוס. למרות זאת, חברות תעופה רבות מאפשרות 23 ק"ג בחלק מהקווים, ויש גם כאלה שמגדילות לעשות ונוטות לאשר חריגת משקל עבור ציוד ספורט או ציוד צלילה באופן פרטני. חשוב להדגיש שבד"כ יש הגבלה לתיק אחד בלבד, גם עם אישור לחריגה, ולכן עדיף לא לפצל – אבל יש לוודא מהן הנחיות חברת התעופה הרלוונטית. בתיק המטען כדאי לא לחרוג. בסדר, בד"כ לא יריבו אתכם על חצי קילו חריגה, אבל אם חרגתם מעל לקילו מהמשקל המותר לטיסה, אתם תלויים בחסדיה של הדיילת בצ'ק-אין, ואם היא לא נוטה לכם חסד, אתם עלולים לשלם כמה עשרות דולרים על כל קילו של חריגה. קחו בחשבון שתמיד יכול להיות שהמשקל שלכם בבית אינו מכויל במדויק, ולכן אני בד"כ מרשה לעצמי חריגה רק עד 0.5 ק"ג, ולא יותר.
הפתק שעל הדרכון: בזמן הצ'ק-אין מדביקים לכם בד"כ פתק לבן על גב הדרכון, ולעתים אפילו סתם מניחים אותו בפנים, בלי אף מילת הסבר. הפתק הזה יכול להיראות שולי ולא חשוב ואתם עשויים אפילו לזרוק אותו לפח מבלי משים, והוא באמת לא נחוץ - אלא אם כן המטען שלכם לא מגיע ליעדו. במקרה כזה, אם אין לכם את הפתק הלבן הטיפשי הזה, עלול להיות קשה הרבה יותר לאתר את המטען שלכם, ולמרות שרוב הסיכויים שבסוף יצליחו למרות הכל, בדרך אתם תחוו לא מעט ספקות ואי-בהירות לגבי מקום הימצאו והסיכוי שתשובו להתייחד עמו. תפקיד נוסף שיש לפתק הזה: כתוב עליו היעד הסופי של המטען שלכם, כלומר הנקודה בה אתם אוספים את המטען. אם יש לכם קונקשן קצר ביעד ביניים ולא תכננתם לשלוף את המטען בין הטיסות אלא קיוויתם שיעבור ידנית, כדאי שתוודאו שעל הפתק מודפס הקיצור (קוד ה-IATA, בן שלוש האותיות, למשל TLV לת"א) של נמל התעופה שבו תקבלו את המטען שלכם.
טיפים לצמצום המשקל במטען: 1. ביגוד: אם אתם בדרככם לטיול צלילה, ספארי צלילה או שהות בריזורט צלילות, אין צורך בהרבה בגדים. סט אחד של ביגוד אתם כבר לובשים עליכם, ועוד סט הגיוני שתארזו בתוך התיק, עםעוד איזה מכנס ספייר ומשהו חם יותר ללבוש, למקרה שיהיה קר. אבל באמת שלא צריך יותר מזה, רוב הזמן ממילא תהיו רטובים ובבגדי ים. טי-שירט זה הבגד הנחוץ ביותר לטיול צלילה, לטעמי, ואני לוקח 4-5 כאלה לטיול ממוצע. אם אתם מאלה שקונים טי-שירט או שתיים של יעד הצלילה שלכם (כמוני), אז אפשר לקחת אתכם טי-שירט אחת מיותרת, כזו שכבר עומדת לסיים את חייה, ולהשאיר אותה שם לאחר השימוש, ובכך לפנות את משקלה לטי-שירט החדשה שתעשה אתכם עלייה. אם יש לכם קונקשן במדינה קרה יחסית, או שאתם צוללים באזור שיש בו מזג אויר קריר, אז את הפליז או המעיל שאתם לוקחים אתכם, הכי פשוט לקחת עליכם בשדה התעופה, ומקסימום בטיסות הוא ישמש אתכם ככרית...
2. כלל ותיק של מטיילים: הציוד תמיד יהיה כבד יותר בדרך חזרה. בגלל מעט קניות שביצעתם, מעט רטיבות או חול שחלק מהציוד ספג, או בגלל שנשארה לכם משקולת של 2 פאונד בכיס המאזן. איכשהו, זה תמיד ככה. לכן, ובהמשך לסעיף 1 שלעיל, טוב להסתמך במעט על ביגוד ישן שממילא תכננתם לזרוק, ובסוף הטיול להשאיר אותו בחו"ל. זוג מכנסיים, 3 זוגות גרביים ו-2 זוגות תחתונים ישנים, שהשארתם בחו"ל, יכולים לחסוך כחצי קילו בדרך חזרה, ולפצות על מעט הקניות שערכתם, למשל.
3. ספרים: כדאי לארוז ספר אחד, שטרם התחלתם לפני הטיול כך שיספיק לכם לרובו. תמיד תמצאו חומר קריאה נוסף בספינה או בריזורט שבו תשהו, או אצל חבריכם לטיול. מי שכבר עבר ל-Kindle, פטור מדילמות כאלה. אני עוד לא עשיתי את המעבר הזה, ואני נסחב עם 3-4 ספרים כל טיול, אבל אני מודע לכך שזה לא חכם. (טיפ נוסף למי שקורא הרבה ומהר: קחו ספר עב-כרס באנגלית, מהירות הקריאה תואט משמעותית והוא יספיק לכל הטיול).
4. קרם הגנה, דוחה יתושים, קרם לעור, אלו-ורה, וכיו"ב: תמיד מומלץ לתאם עם מי שמטייל אתכם ולהביא רק אחד מכל סוג, ורק מה שמאוד נחוץ. וכמובן, אפשר לקנות אותם בחו"ל, ובכך לחסוך משקל רב. משחת שיניים: לקחת שפופרת קטנה, או כזו שכבר כמעט גמורה. זה יספיק לכם לכל הטיול, קרוב לוודאי. שמפו וכיו"ב – בררו מראש אם יש כאלה בספינה או מלון שיארח אתכם, אולי כלל לא תצטרכו להביא. במידה שאין – הצטיידו במספר שפופרות של שמפו של מלונות, או העבירו מבקבוק גדול יותר לבקבוקים הקטנים. מומלץ לאטום כל בקבוקון כזה במסקינטייפ חזק על הפקק, כי אין דבר מעצבן יותר מאשר בקבוק שנפתח בתיק כלי הרחצה והספיג בשמפו את כל תוכן התיק. בעצם יש. אותו דבר, אבל עם קרם הגנה.
5. התאמת ציוד: רכשו ציוד צלילה המותאם לטיולים. מאזן קל משקל, ללא ריבוי טבעותD מפלדה, ללא ריבוי כיסים שאתם לא צריכים, עם רצועת גב אחת ומיעוט אבזמים. אם זה לא מאזן חלומותיכם, אז תשקלו להחזיק שני מאזנים, אחד לטיולים ואחד ליומיום. וסת הצלילה יכול להיות אחד המרכיבים הכבדים בציוד שלכם. הדרגה הראשונה יכולה להיות גדולה בצורה ניכרת, במיוחד בדגמים מובחרים שמציגים עמידות גבוהה לטמפ' נמוכות. במרבית המקומות בהם תצללו, אין לכם צורך בזה, ועדיף להתארגן על וסת קל משקל. זה נכון במיוחד גם לקומבו. וזה מוביל אותנו לעוד דבר חשוב: אם יש לכם מחשב טוב ואתם סומכים עליו, ודואגים להחליף בו סוללות, אתם יכולים לשקול לוותר על מד העומק המשולב בקומבו, ולהסתפק במד לחץ בלבד. ממילא ברוב המקרים תצללו עם קבוצה, דייבמסטר מקומי ודייב-באדי, ואם ייגמרו לכם הסוללות במחשב באמצע צלילה, תוכלו פשוט לשמור על עומק רדוד ממוביל הצלילה, ולעשות את דרככם למעלה בבטחה.
6. התיק: תיק ריק יכול להוות מרכיב משמעותי במשקל הציוד, ובצורה מיותרת. תיק גדול עם גלגלים יכול לשקול 3-4 קילו כשהוא ריק, ועם מגבלה של 20 ק"ג סה"כ, כולל התיק, זה ממש עוול לבזבז כמעט 20% על התיק. ברוב המקרים אין הרבה צורך לסחוב את התיק על הגב, בשדות התעופה יש עגלות ומחוץ לשדות התעופה יש רכבים, ואם אתם יכולים להסתדר עם תיק צ'ימידן בדגם שק עם מיעוט כיסים ורצועות, המשקל המבוזבז על התיק יהיה פחות מקילו. נכון, תיק כזה מגן פחות טוב על הציוד, אבל אם תסדרו אותו חכם בפנים – וסת מוגן על ידי המאזן, שבתורו מוגן משני צדיו על ידי הסנפירים משני צדדיו וכמובן בגדים שמרפדים את הכל – הציוד שלכם לא יינזק.
7. פנס: אפשר להסתפק בפנס צלילה קטן לצלילות הלילה בטיול, לא חייבים את המפלצת שאיתה אתם צוללים באילת. אם צפויות מעט צלילות לילה בטיול, אפשר פשוט לשכור פנס במועדון הצלילה שדרכו תצללו, ולשלם כמה דולרים מיותרים אבל לחסוך משקל, סוללות, וסיכוי שהפנס שלכם יינזק או ייעלם. לחילופין, אם נותר לכם עוד מקום בתיק העלייה למטוס, תוכלו להעביר את הפנס לשם.
משקלים מומלצים באריזה לספארי צלילה:
פריט הציוד |
משקל |
פריט הציוד |
משקל |
|
תיק ראשי |
עד 1.5 ק"ג |
תיק עלייה למטוס |
||
חליפה 5 מ"מ חלק אחד |
בערך 2.5 ק"ג |
תיק גב קטן |
0.5 ק"ג |
|
צ'יקן וסט משולב עם כובע |
0.7-0.8 ק"ג |
תיק מצלמה קטן-בינוני |
0.7 ק"ג |
|
בוטיס 5 מ"מ |
0.64 ק"ג |
מצלמה קומפקטית, כולל נרתיק |
0.4 ק"ג |
|
וסת צלילה |
עד 2.2 ק"ג |
מארז תת-ימי, קומפקטי |
0.55 ק"ג |
|
מאזן ציפה |
עד 2.5 ק"ג |
פלאש, מגש וזרוע |
1 ק"ג |
|
מסיכה |
עד 0.2 ק"ג |
מטען וסוללות נטענות למצלמה |
0.1 ק"ג |
|
סנפירים |
עד 2 ק"ג |
מטען וסוללות נטענות לפלאש |
0.25 ק"ג |
|
פנס צלילה |
0.4 ק"ג |
מחשב צלילה |
0.2 ק"ג |
|
3 זוגות גרביים |
0.15 ק"ג |
לוגבוק |
0.15 ק"ג |
|
5 זוגות תחתונים |
0.25 ק"ג |
משקפי שמש, כולל נרתיק |
0.15 ק"ג |
|
מכנסיים קצרים |
0.2 ק"ג |
ספר כריכה רכה |
0.3 ק"ג |
|
מכנסיים ארוכים |
0.45 ק"ג |
סה"כ |
4.3 ק"ג |
|
5 טי-שירט |
1.25 ק"ג |
|||
ערכת ע"ר ותרופות |
0.85 ק"ג |
|||
סנדלים/כפכפים |
0.4 ק"ג |
|||
מגבת |
0.3 ק"ג |
|||
סה"כ |
16.59 ק"ג |
המשקל הכולל של התיק הגדול משאיר עוד כ-4 ק"ג בעבור תיק כבד יותר, אם אתם בעניין של גלגלים וריבוי כיסים, או להשתולל עם כמות הביגוד להחלפה, או להעביר חלק מציוד הצילום הפחות רגיש (זרועות) לתיק הראשי, או להעמיס גם ערכת שפצורים וספיירים, או פשוט לטייל קל.
משקל התיק הקטן משאיר לכם משחק רב עם המשקל, להעמיס עוד ספרים כאוות נפשכם, להגדיל את כמות ציוד הצילום, להוסיף לפטופ לסיפור, או Kindle, או שוב - לטייל קל.
בקיצור, אפשר לארוז ציוד צלילה לטיול או ספארי צלילה ביעד אקזוטי, גם במגבלות משקל של 20 ק"ג, וגם עם סט ציוד צילום קומפקטי, ואילו לא קומפקטי במיוחד יעבור. העיקר – שתהיה לכם נסיעה טובה, טיול מהנה וצלילות מדהימות.